ForsideMoped
Mopedbil (AM147)

Ønsker du friheten til å kjøre ditt eget kjøretøy allerede fra du er 16 år? Da kan mopedbil være noe for deg.
Finn avdeling for å se hvilke pakker de tilbyr for Mopedbil (AM147)
De ulike avdelingene kan ha små variasjoner i pris. Velg din avdeling for å se pris.

En mopedbil er et motorkjøretøy med tre eller fire hjul. Selv om det ligner på en vanlig bil, klassifiseres det juridisk sett mer som en moped enn en bil. Mopedbiler har ofte to seter, slik at du kan ha med en passasjer. Disse kjøretøyene blir stadig mer populære i Norge.

For å kunne ta førerkort i klasse AM, som gir deg tillatelse til å kjøre moped, må du være minst 16 år gammel. Kjøring av moped uten gyldig mopedførerbevis eller et førerkort som gir rett til å kjøre moped er strengt forbudt.

For å kunne øvelseskjøre på moped må du være fylt 15 år og ha gjennomført trafikalt grunnkurs. For å kunne ta den avsluttende teoriprøven må du være fylt 16 år og ha gjennomført nødvendig trafikkopplæring ved en trafikkskole.