Forside
Wright anbefaler automat

99,3% av alle nye personbilder i år var produsert med automatgir. Kanskje man skal henge seg på trenden når det kommer til lappen?

Ett av argumentene for å velge manuell fremfor automat har ofte vært at det “kun er nye biler” som har automatgir. Men i dag blir det lagt ut flere og flere bruktbilen på finn.no med automatgir. Faktisk så var 73% av alle bilene som lå ute til salgs på finn.no i oktober biler med automatgir! Og ifølge tall fra Statens vegvesen valgte hele 51 prosent av alle som skulle ta lappen i klasse B i juni 2022 å kjøre opp med automatgir. For å sammenligne det var det kun 13% i 2017.

Wright har derfor kommet opp med 4 grunner til å vurdere å kjøre opp på automat:

1. Enklere og mer effektiv øvelseskjøring privat

I en tid hvor andelen automatgirede biler øker betraktelig, er det mange som ikke har tilgang til manuell bil for øvelseskjøring. Ved å velge automat på kjøreskolen, sikrer man seg mulighet for effektiv og god øvelseskjøring med en bil tilnærmet lik den du har hjemme.

2. Veien til førerkortet blir kortere og rimeligere

Alle som har forsøkt å øvelseskjøre med både manuell- og automatgiret bil har erfart at det er enklere å begynne med automatgir. Valg av automatgir bidrar til å frigjøre kapasitet ved at det skaper bedre tid inn mot trafikale situasjoner. Ved å velge manuell vil du måtte påregne ekstrakostnader tidlig i opplæringsforløpet knyttet til flere kjøretimer for å komme opp på det nivået som kreves for å fullføre all obligatorisk opplæring ved trafikkskolen.

3. Tok du lappen på automat, men får plutselig behov for førerett på manuell?

Skulle du i løpet av det første året etter du tok lappen på automat allikevel komme i en situasjon der du trenger førerett på manuell kan du komme tilbake til oss og få gratis leie av bil til førerprøven.

4. Brukte automatbiler er ikke så dyre lenger - sjekk bruktbilmarkedet da vel!

Veldig mange tror at det kan være dyrt å få kjøpt brukt automatbil i Norge, dette stemmer ikke lenger. Automat har allerede dominert nybilsalget i flere år og allerede i 2019 stod automat for 95% av nybilsalget i Norge. Dermed preger dette bruktbilmarkedet.